3a. Foutzoeken:
Controlepunten.
- Aha, je bent
dus het ongeduldige type, je krijgt het
niet voorelkaar om alle bovenstaande
informatie te lezen en al die dingen te
gaan doen. Je wilt alleen de meest
noodzakelijke informatie. Tsja, dan is
deze checklist geknipt voor jou als jouw
EM flipperkast niet (goed) werkt. Volg
gewoon deze lijst...
- Kijk
of er wel stroom staat op het
stopcontact.
- Meet
of er 220 volt naar de
transformator gaat. Dertig jaar
oude (en soms nog oudere)
netsnoeren kunnen makkelijk een
breuk vertonen binnenin. Meet de
spanning na met je multimeter aan
de primaire (ingangs) kant van de
transformator.
- Controleer
alle zekeringen met de multimeter.
Kijk bij het Zekeringen
hoofdstuk hoe
dat moet. Kijk de zekeringhouders
ook goed na op breuk.
- Overtuig
je ervan dat de aan/uit
schakelaar wel werkt naar behoren
(mits aanwezig) en zet hem op AAN.
- Kijk
of er wel vrije spelen op de
teller staan, zoniet zet die er
dan op, desnoods met de hand.
- Probeer
een spel te starten met de
startknop op de muntdeur.
Als er dan niets gebeurt en het
is een Gottlieb kast:
De
scoremotor door blijft alsmaar
doordraaien:
- Als
het een kast met
telwerken is kijk dan bij
het Telwerken
hoofdstuk.
- Als
het een kast van de 50'er
jaren is, zonder tellers
maar met oplichtende
score kijk dan bij het
hoofdstuk over de Stappenschakelaars.
- Als
het spel wel start maar :
- Er
slaat meteen een zekering
door dan is er een spoel
doorgebrand, of bij
Williams en Bally
machines uit de jaren 70,
een probleem met een
gelijkrichter, kijk bij
het hoofdstuk over Bruggelijkrichters
voor meer informatie.
- Er
blijft een spoel of
telwerk aangetrokken
staan, zie het verhaal
over hangende
score-relais.
- Zaken
zoals het aantal spelers,
bal nummer, bonus, niet
naar nul terug willen
springen (resetten),
raadpleeg het Stappen
schakelaars
hoofdstuk.
- Sommige
spel opties vertikken
het, ga naar de afdeling spel
opties.
3b.
Foutzoeken: Veel voorkomende fouten.
Brug- oftewel
Graetzgelijkrichters en condensatoren in 1972 en
latere Williams' EM flippers. Zie je hier de twee
verschillende types bruggelijkrichters die er
worden gebruikt? Ze werken allebei precies
hetzelfde en zien er alleen maar verschillend uit!
Als je een nieuwe gelijkrichter moet kopen dan
ziet deze er uit zoals die op de rechter foto. De
bruggelijkrichter en condensator zetten
wisselspanning om naar gelijkspanning.
- De
hoofzekering van de spoelen slaat
door bij EM Williams kasten vanaf
1972 of bij EM Bally kasten vanaf
1976.
Met ingang van 1972 heeft
Williams hun popbumpers en
slingshots gewijzigd naar
gelijkspanning. Bally heeft deze
wijziging pas in 1976 doorgevoerd.
Dit maakte de spoelen een stukje
sterker en feller. Om dit te
bereiken gebruikten Williams en
Bally een (silicium) Brug
gelijkrichter. Helaas willen deze
"bruggen" wel eens
inwendig kostsluiting vertonen (doorslaan)
waardoor de bij het starten van
een spel de spoelenzekering
direct doorslaat. Soms hebben de
betreffende circuits een aparte
zekering, deze vind je dan in de
regel naast de betreffende
gelijkrichter.Vervang
de bruggelijkrichter door een
nieuw 100volt (of hoger) 25Ampere
exemplaar. Blijft de zekering
daarna toch doorslaan controleer
dan de bedrading naar de spoel en
de spoel zelf op kortsluiting.
Het is bovendien verstandig om de
condensator te vervangen, als
vervanging kun je een
polyesthercondensator nemen van 1
microfahrad met een werkspanning
van tenminste 250volt.
3c.
Foutzoeken: De Gottlieb Reset Bank
- De Gottlieb
Resetbank werd gebruikt tot 1975 (waarna
deze werd vervangen door de Ax, Bx en Cx
latch relais). Goed beschouwd is het
feitelijk een hele rij relais die op een
metalen rek zitten gemonteerd met een
gemeenschappelijke resetstang. Als die
resetstang wordt aangetrokken (door zijn
GROTE spoel, rechtsboven op de foto),
worden alle relais in een beweging
teruggezet in hun beginstand. Dit gebeurt
bij de start van ieder nieuw spel.
De
resetbank van Gottlieb kasten bevat
diverse relais die van groot belang zijn
bij de start van een spel. Ondermeer het
Game Over relais en het Startrelais. Zorg
er voor dat deze relaiscontacten schoon
zijn en goed afgesteld. Om er gemakkelijk
bij te kunnen is het hele rek opklapbaar
na het losdraaien van twee
vleugelmoertjes.
Jammer genoeg
is dat omhoogklappen nogal een nutteloze
bezigheid. Als de resetbank in
werkpositie staat steunen veel van de
contacten tegen de resetstang. Door het
opklappen vallen deze contacten vrij en
is hun afstelling niet meer na te gaan,
correct afstellen moet je dus met de
resetbank in gewone werkstand doen (vastgeschroefd).
Dit is een vrij lastige klus.
- De Gottlieb
resetbank spoel (die hele grote,
rechtboven op de foto) werkt op 120 volt
bij veel kasten! Het start relais werkt
ook op 120 volt. Pas hier goed voor op
tijdens het werken aan de resetbank. Deze spanning
is levensgevaarlijk.
- Het
Gottlieb "S" Start Relais.
Bijna alle Gottlieb EM kasten met een
resetbank hebben ook een "S"
startrelais. Als dit relais wordt
geactiveerd (door op de startknop te
drukken) begint de flipperkast met zijn startprocedure.
Hier volgt globaal de volgorde waarin de
machine alles afhandelt:
- Druk
op de startknop op de muntdeur.
Dit sluit het electrische circuit
naar het startrelais en deze
sluit op zijn beurt een paar
contacten.
- De
scoremotor begint te draaien.
- De
tellers worden terug op nul gezet.
- De
diverse spel opties (en
bijhorende relais) worden in hun
beginstand gezet.
- De
resetbank spoel trekt aan en zet
alle relais in de bank terug in
hun beginstand.
- De
bal wordt in het spel gebracht en
het spel kan beginnen.
Als je alle
telwerken en stappenschakelaars hebt
schoongemaakt en afgesteld en het spel
wil nog steeds niet starten dan heb je (bij
Gottlieb kasten) waarschijnlijk te maken
met een vuil of verkeerd afgesteld
contact op het "S" of game over
relais. Dit komt vaak voor. Klap de
resetbank omhoog en maak de contacten van
het "S" en game over relais
schoon. Als de telwerken in orde zijn dan
is het bij Gottlieb eigenlijk bijna regel
dat je de fout in de resetbank zult
vinden.
Als je een
Gottlieb kast niet met de startknop aan
de praat krijgt probeer dan eens de
resetbank met de hand te resetten. Dit is
vaak net het duwtje dat de kast nodig
heeft om uit de dood te herrijzen.
Een
Gottlieb resetbank met de vleugelmoeren
losgemaakt in omhoog geklapte stand.
Dit is nodig om de contacten schoon te kunnen
maken
Je ziet linksonder nog net het lastige einde slag
contact van het "S" relais.
- Het
Gottlieb startrelais ankercontact.
Een ander buitengewoon lastig geval is
het "Gottlieb startrelais
ankercontact". Dit contact bevindt
zich onder het startrelais en je kunt het
niet zien tenzij je de resetbank
omhoogklapt. Nog ellendiger is dit
contact omdat je de afstelling niet kunt
zien en doen met de resetbank neergeklapt.
Er rijst nu dus de vraag hoe kun je dit
contact wel kunt zien EN afstellen. Uh,
niet dus. Je zult de hele resetbank van
de bodemplaat moeten losschroeven om dit
te bewerkstelligenl! Vaak blijkt dit
contact vuil te zijn of de afstelling
ervan is verlopen. Met als gevolg dat de
kast niet goed start. Telwerken en
spelopties zullen netjes resetten maar
daarna stopt de startprocedure. Het is
dus een nogal belangrijk (en vaak
vergeten) contact. Dit contact wordt
geactiveerd door het anker dat het
startrelais omklapt. Op het schema is het
genaamd het "S Armature" switch.
3d.
Foutzoeken: De Score motor
- Het zit er
dik in dat het je is opgevallen dat er
onderin de kast een ding met heel veel
contacten zit dat door een motortje wordt
aangedreven. Dat is dus de score motor.
De functie van dit apparaat bestaat uit
het geven van meerdere stroomstootjes
naar andere onderdelen in de flipperkast.
In sommige gevallen kan een taak niet
door een enkel relais worden volbracht,
denk hierbij bijvoorbeeld aan een
speelveldcontact dat 50 punten moet geven.
Aangezien het contact in kwestie slechts
1 stroomstootje kan afgeven, wordt deze
taak door de score motor afgehandeld die
dan 5 stroomstootjes naar het 50 punten
telwerk geeft. Omdat de score motor
zodanig is aangesloten dat hij pas kan
stoppen als zijn taak volledig is
afgehandeld komt het nog wel eens voor
dat je in een defecte kast de score motor
permanent ziet doordraaien.
(Links)
Een Gottlieb score motor.
(Rechts) Een Williams score
motor.(Bally SCM's lijken hier veel op)
De
vele lagen contacten op een Gottlieb score motor
(van de zijkant bekeken).
3e.
Foutzoeken: De startprocedure.
- Vanaf begin
70'er jaren werden er gebruikers
handleidingen bij de flipperkasten
geleverd. In deze handleiding stond
ondermeer de startvolgorde van de machine
in kwestie. Dat wil zeggen: De volgorde
waarin de machine de starprocedure
doorloopt nadat je een spel "afdrukt"
(op de startknop drukt). Deze
beschrijving is buitengewoon nuttig om te
kunnen nagaan wat er mis is met de
flipperkast als deze niet correct wil
starten.
De
startprocedure is per kast verschillend
maar over het algemeen kan worden gesteld
dat er geen grote verschillen voorkomen
tussen flipperkasten van hetzelfde merk.
Ook dit is weer een handig steuntje in de
rug als je niet in het bezit bent van een
handleiding.
De hierna
volgende startprocedures zijn vrij
algemeen voor flippers uit de jaren 70.
Ze kunnen weliswaar afwijken van de kast
die je nou net aan het oplappen bent maar
je krijgt toch een behoorlijk inzicht in
wat er nou gebeurt nadat je op de
startknop hebt gedrukt.
De Bally
Startprocedure.
- Een
munt wordt ingeworpen. Het
coinrelais zal aantrekken. Het
blijft aangetrokken staan door
zijn eigen houdcontact en een
contect op de score motor. Als de
startknop wordt ingedrukt (inplaats
dat er een munt wordt ingeworpen)
en er staat een tegoed op de
"credit" teller dan
wordt het creditrelais
aangetrokken die op zijn beurt
het coinrelais weer aanstuurt.
- Het
coinrelais zal het lockrelais
aansturen (Dit schakelt de
verlichting in). Het lockrelais
blijft aangetrokken staan over
zijn eigen houdcontact en een
contact op het decayrelais.
- Het
coinrelais stuurt tevens het
resetrelais aan over een contact
van het game-overrelais (als jouw
kast niet wil starten, maak de
contacten van het game-overrelais
dan eens schoon; een veel
voorkomend Bally probleem).
- De
scoremotor begint te draaien.
Deze zal de score-resetrelais
aansturen. De score-resetrelais
gaan (proberen) de telwerken op
nul te zetten. Dit gebeurt door
stroompulsen die van de
scoremotor komen, ieder rondje
van de score motor geeft een
aantal impulsen naar de score-resetrelais
waadoor deze op hun beurt de
tellers gaan aansturen. Ieder
telwerk heeft een nulstandcontact
waardoor deze stopt op de
nulstand en bovendien het
resetrelais vrijgeeft. Pas als
alle tellers op nul staan wordt
de stroomkring naar het
resetrelais verbroken en zou deze
af kunnen vallen. Er moet echter
nog meer gebeuren en andere zaken
in de kast, hierna volgend,
houden het resetrelais nog
aangetrokken.
- Het
coinrelais geeft via de
scoremotor een puls aan de
totalplay meter.
- Het
resetrelais geeft via de
scoremotor stroompulsen naar de
stappenschakelaars die hierdoor
naar hun nulstand zullen
terugkeren (de balteller,
spelerteller etc).
- Het
coinrelais trekt, via de score
motor, een punt van het tegoed op
de creditteller af.
- Het
coinrelais stuurt de
terugstelling (latch) van het
game-overrelais aan, ook dit
gebeurt weer via een puls van de
scoremotor.
- Het
coinrelais zet de (soms aanwezige)
100.000 latchrelais op hun
nulstand terug via een puls van
de scoremotor.
- Als
het contact van het outhole
gesloten staat, of (bij multiball
kasten) de contacten in de
balhouder allemaal gesloten zijn,
dan wordt er een bal uitgeworpen
voor de afschieter door het
outhole relais (bij multibal
machines het bal release relais).
Ook hier wordt de puls weer door
de scoremotor gegeven.
- Nu
zijn alle spelinstellingen in hun
beginstand teruggekeerd en
doordat deze allemaal hun
nulstandcontact hebben geopend
kan nu het resetrelais afvallen.
Daar de scoremotor door een
contact op het resetrelais werd
aangestuurd zal deze nu ook tot
stilstand komen. Ook hieruit
blijkt weer dat het van zeer
groot belang is dat de
nulstandcontacten op alle
telwerken en andere apparaten
goed functioneren.
- Bij
meerspeler kasten kan er nu nog
een keer op de startknop worden
gedrukt om een speler toe te
voegen aan het spel. Dit keer zal
het coinrelais niet het
resetrelais aansturen maar de
stappenschakelaar die het aantal
spelers bepaald een stap omhoog
suren, veder wordt de totalplay
meter een keer aangestuurd en
wordt er weer een punt van het
tegoed op de creditteller
afgetrokken.
De
Gottlieb Startprocedure.
- Het
inwerpen van een munt of het
drukken op de startknop (bij
Gottlieb heet dit de "replay"
knop) bekrachtigt het "S"
(start) relais. Dit start relais
blijft aangetrokken staan via een
van zijn eigen contacten en een
op de score motor.
- Het
"S" relais stuurt het
"holdrelais" aan, de
verlichting gaat nu branden (als
dit het eerste potje spelen is na
het inschakelen).
- Door
een contact op het "S"
relais begint de scoremotor te
draaien.
- Het
"S" relais stuurt een
puls naar de totalplay meter via
de scoremotor.
- Het
"SB" relais (een soort
van hulp startrelais) trekt nu
aan door een contact op de
scoremotor. Het "SB"
relais stuurt op zijn beurt de
reset relais aan("Z1"
and "Z2"). Op een 1 of
2 speler kast is er soms alleen
maar 1 "Z" relais.
- Het
"Z2" relais (op 4
speler kasten) gaat nu de tellers
van speler 3 en 4 terugstellen
terwijl het "Z1" or
"Z" relais de tellers
van speler 1 en 2 (mits aanwezig)
zal terugzetten op nul. Om dit te
bereiken sturen deze "Z"
relais de scorerelais aan.
- Het
"SB" relais zet de
stappenschakelaar voor het aantal
spelers (player- of Coin unit)
terug in zijn beginstand, ook
weer met een puls van de
scoremotor.
- Het
"U" relais reset de
Resetbank (of Ax, Bx, Cx relais
bij kasten van na 1975) via een
scoremotor contact. Dit relais
reset tevens de bonusteller (als
de kast er een heeft).
- Bij
meerspelerkasten heeft het
inwerpen van een volgende munt,
of het drukken op de startknop,
als resultaat dat het "PBx"
relais aantrekt, ook weer via een
Scoremotorcontact. De "x"
staat hier voor het nummer van de
speler (2 t/m 4).
- Als
de bal zich in het "outhole"
bevindt dan trekt nu het "O"
relais aan. Het "O"
relais stuut op zijn beurt via
een contact op de Scoremotor en
een contact op relais "XB"
de spoel aan die de bal in het
spel brengt (voor de afschieter).
Opmerking: Het "O"
relais treedt niet in werking
totdat de bonusteller (indien
aanwezig) in de begin- of
nulstand is teruggezet. De bonus
teller heeft overigens ook een
nulstandcontact.
- Als
je de bal kwijtraakt en deze
terugkeert in het "outhole"
dan wordt door het "P"
relais de bal weer naar de
afschieter gestuurd. Contacten op
de "XB", "ZB",
"P" relais en enkele
Scoremotorcontacten schakelen
vervolgens de speler (PBx) en of
balteller een stap omhoog.
De
Williams Startprocedure.
- Door
een druk op de startknop wordt de
creditteller een stap omlaag
geteld. Dit gebeurt via
nulstandcontacten op de
creditteller en een op de "bal
in spel" stappenschakelaar
en een contact op het 2e
coinrelais.
- Het
einde slag contact op de
creditteller stuurt nu het
coinrelais aan.
- Het
coinrelais stuurt de "tripspoel"
van het game over relais aan .
- Het
coinrelais stuurt het resetrelais
aan. De Scoremotor gaat draaien.
- Het
resetrelais stuurt de resetspoel
op de balteller (een
stappenschakelaar) aan via een
contact van de scoremotor.
- Nu
wordt door het resetrelais de latchspoel
op zowel het 2e coinrelais
als het game over relais
aangestuurd.
- Het
resetrelais stuurt via de
scoremotor de scoreresetrelais
aan.
- De
scoreresetrelais geven nu de
pulsen van de scoremotor door aan
de telwerken, net zolang tot deze
allemaal de nulstand hebben
bereikt.
- Het
resetrelais stuurt met plusen van
de scoremotor de terugstapspoel
op de bonusstappenschakelaar aan
totdat het nulstandcontact wordt
geraakt.
- Als
dan het bonusrelais afvalt wordt
het outholerelais aangestuurd via
een ander nulstandcontact op de
bonusteller en een
scoremotorcontact.
- Het
outholerelais laat de scoremotor
draaien. De bonusteller stapt 1
stap omhoog en de bal wordt in
het spel geschoten.
Als je deze
startprocedures stap voor stap naloopt
dan is het meestal snel duidelijk waar je
de fout moet zoeken in de flipperkast.
Als we als voorbeeld nou eens een
Gottlieb machine nemen met vier spelers
en na een druk op de startknop begint de
scoremotor braaf te draaien, de tellers
bewegen netjes naar hun nulstand, maar de
scoremotor komt niet meer tot stilstand
en er gebeurt verder niets meer. Een blik
op de startprocedure leert ons dan al
snel dat de fout zeer waarschijnlijk te
vinden is in het "SB" relais of
de "player up"
stappenschakelaar. Een niet werkend
nulstandcontact is mogelijk dan de
boosdoener. Als er echter een of meer
tellers niet op nul komen te staan dan
moet de fout worden gezocht in hun
nulstandcontacten.
3f.
. Foutzoeken: Schema's lezen.
- Het lezen van
deze oude EM schema's is een echte kunst.
Het vraagt dan ook flink wat oefening.
Maar als je het eenmaal onder de knie
hebt dan neemt de kans op succes vooral
bij speciale functies van de kast enorm
toe. We gebruiken een Gottlieb schema als
voorbeeld bij deze les. Gottlieb schema's
zijn het lastigste om te doorgronden dus
als je die meester wordt dan kun je alle
EM schema's lezen.
- Mijn eigen
eerste kast (de Wizard van Bally) werkte
bij aanschaf volledig, de kast kwam
direct uit de exploitatie, sterker nog,
ik kocht 'm met exploitatieplaats en al (voor
120 piek en er bleek nog 63 piek in de
geldbak te zitten). Toch heb ik de
machine direct mee naar huis genomen om
deze eens op te poetsen en te proberen
het apparaat te doorgronden. Na openmaken
bleek er een bruine enveloppe in de kast
te liggen waar de schema's uit te
voorschijn kwamen. Maar oh ramp en
hellepie...........Het schema, anderhalve
meter lang, stond helemaal volgedrukt met
symbolen voor condensatoren en
neonlampen....En in de hele machine
was er geeneen condensator te bekennen en
nog minder neonlampen.
Het duurde dan ook even voor ik
doorkreeg dat die Amerikanen een geheel
eigen taal "spraken" op
schema's en dat er contacten mee werden
aangeduid.
Mocht je dus, net als ik toen, gewapend
met de nodige kennis van zaken het schema
openvouwen en er geen jota van begrijpen,
ga dan niet meteen aan jezelf twijfelen
maar realiseer je dat deze schema's
gewoon anders zijn.
- Relais,
Control Bank en andere spoel tabellen.
Laten we eerst eens een blik werpen op de
ralais, control bank en andere spoelen
tabel op het schema hier links. Hier
staan alle relais en spoelen in een kast
netjes opgesomd. Ook wordt er hier en
daar wat cryptische informatie bij
gegeven."INDEX"
is de referentie index. Als je goed kijkt
dan zie je dat dit met behulp van letters
en cijfers de verwijzing is naar de plats
waar je de betreffende spoel op het
schema kunt vinden.
"NO."
is de afkorting van de naam van het
betreffende relais (of spoel). Dit is
weer een hulpje om de spoel in kwestie in
de kast terug te kunnen vinden. Veel
Gottlieb relais hebben een stickertje
waar deze letter op staat. Deze afkorting
wordt ook op het schema zelf gebruikt.
- "COIL"
is het gebruikte type spoel, in feite dus
het bestelnummer voor het geval je een
nieuwe wilt aanschaffen.
- "TYPE"
is het soort relais. "INTERLOCK"
is een houdrelais. "AG" is weer
een ander soort.
Bij "CONTACTS"
staat het aantal en soort contacten dat
het relais bevat."4A,1B,2C"
betekent dat het relais 4 normaal open
contacten (type A), 1 normaal gesloten
contact (type B), en 2 omschakelcontacten
(type C) heeft. De letter achter de
aantallen noemen we de "typen".
Type A is normaal open, Type B is normaal
gesloten en Type C is omschakel. Het
getal voor het type is het aantal van dit
type contact dat wordt gebruikt op dit
relais.
"USE"
is tenslotte de omschrijving van het
relais.
Symbolen.
Een normaal open contact wordt getekend
als twee parallelle streepjes op een
schema. Een normaal gesloten contact net
zo, maar dan met een schuin streepje er
doorheen. Een omschakelcontact wordt
getekend als de twee eerder genoemde
contacten naast elkaar met een pijltje
wijzend naar beide. Het gekrulde lijntje
is een (relais)spoel. Een kort krulletje
met een cirkel er omheen is een lampje.
Williams en Bally tekenen meestal een
cirkeltje om contacten heen als dit
contact zich op de scoremotor bevindt.
Gottlieb's
symbolen: De meeste fabrikanten gebruiken
ongeveer dezelfde
symbolen op hun schema's.
- Draadkleuren.
Een andere tabel die je op het schema
vindt is de draadkleurtabel. En iedere
fabrikant gebruikt zijn eigen afkortingen
voor de diverse kleuren (om je wakker te
houden). Zoek het op het schema deze
tabel eens op. Als je goed kijkt dan zie
je dat de draden op het schema een
kleurlabel hebben (hoewel je een draad
soms helemaal tot het eind moet volgen om
die te vinden). Sommige fabrikanten
gebruiken letters voor de kleurcode, en
andere weer cijfers.Gottlieb
gebruikt de symbolen "-" en
"&" tussen de kleurcodes om
ook nog de wijze waarop de draad is
gekleurd aan te geven. "BL-WH"
bijvoorbeeld betekent een blauwe draad
met een smalle witte streep. "BL&WH"
daarentegen betekent dat de draad
evenveel blauw als wit in zijn "jasje"
heeft, dus een even dikke blauwe als
witte streep ieder 50% van de kleur
bevattend.
Bally
gebruikt soms cijfers na de kleurcode.
Dit cijfer staat voor het aantal keren
dat de draadkleur al eerder in hetzelfde
schema is gebruikt. Ook weer zoiets om je
wakker te houden.
In het
bijzonder bij Gottlieb kasten heeft de
rode kleur de sterke neiging om tot
volledig wit te verbleken. Een roodwitte
draad ziet er dan dus uit als een
volledig witte draad. Heel lollig en weer
iets waar je attent door blijft. Dit komt
bovendien nog erg vaak voor ook.
Op de plaats
waar een draad in de machine op een lamp
of spoel is aangesloten wijzigt de
draadkleur. Draden die via connectoren
lopen houden dezelfde kleur(en). De
connectoren worden zelden op het schema
ingetekend.
Bovendien
worden er wel eens verkeerde kleuren op
het schema aangegeven, dit gebeurt niet
vaak maar voorkomen doet zeker.
De tekening van
een Gottlieb's Scoremotor:
Dit is HEEL ERG misleidend. Het "zijaanzicht"
is ontdaan van
alle contacten. De contacten zitten in al die
gaatjes aan het metalen frame
geschroefd en staan haaks ten opzichte van wat de
tekening schijnt weer te geven.
- De
Scoremotor op schema.
De manier waarop Gottlieb de scoremotor
in het schema tekent en probeert
duidelijk te maken is buitengewoon
verwarrend. Ze tekenen een afbeelding
waarop de boven en zijkant worden getoond
en geven daar de de contactbanken op aan.Het
bovenaanzicht laat zien dat iedere
contactbank een nummer heeft, 1 t/m 4.
Let op de iets gedraaide contactbank net
rechts naast positie 3 1/2. Dit is een
referentiepunt. Bij de meeste
scoremotoren zitten er stickertjes op de
contactbanken geplakt om verwarring te
voorkomen, maar ze liggen na 20 jaar vaak
ergens los onderin de kast.
Het
zijaanzicht toont de plaats in de
contactbank van de contacten zelf (de
hoogte). Het contact dat het dichtst bij
de bodem van de kast zit (het onderste)
is contact "A" en het hoogste (bovenste)
contact is "E".
Voorbeeld:
- A =
contacten onder de draaiende kam.
- B =
contacten die door pennen aan de
onderkant van de kam worden
bediend.
- C =
contacten die door de kam zelf
worden bediend.
- D =
contacten die door pennen aan de
bovenkant van de kam worden
bediend.
- E =
contacten die door LANGE pennen
aan de bovenkant van de kam
worden bediend.
- Nu je dit
allemaal weet kun je uitzoeken waar een
bepaald contact op het schema zich op de
scoremotor bevindt. Als je bijvoorbeeld
op zoek bent naar een contact dat het
label "Motor 1C" erbij getekend
heeft staan dan moet je dus zoeken naar
contactbank 1 en vervolgens het middelste
contact "C". Daar aangekomen
zou je vervolgens een pakket van vier
contacten kunnen vinden. Welke is het dan
? Dat kun je dan weer uitzoeken aan de
hand van de kleur van de draden die ook
weer op het schema staan.
3g.
Foutzoeken: Schema's lezen (deel 2) en het
repareren van spel-opties
- Dit hoofdstuk
is een vervolg op het schema lezen met
daarbij tevens wat oefening in het
uitzoeken van fouten in spel opties.
Het
komt nog al eens voor dat een flipperkast
zo op het eerste gezicht wel goed lijkt
te werken maar dat na een paar potjes
flipperen toch blijkt dat er "iets
speciaals" op het speelveld het
vertikt. In tegenstelling tot de
puntentelling en het resetcircuit zijn
dit soort zaken bij iedere kast
weer anders. Een Wizard heeft
bijvoorbeeld het "Flip-Flag"
mechanisme en een Monte Carlo heeft voor
zijn spel een komplete extra
motorgestuurde relaisbank in de kast
zitten. Een kast als Nip-It is zelfs een
multibal kast. Deze spelverschillen
kunnen zeer ver uiteenlopen en het is
bijna ondoenlijk voor een beginner om
daar in fout in op te sporen zonder het
schema of de kennis om dit te lezen.
Deze schema's
zijn qua opzet zo gemaakt dat er altijd
een "stroomlooppad" in te
vinden is. Bij Gottlieb schema's loopt de
stroom op het schema van de linker BLK (effen
zwarte) draad naar de rechterkant waar je
de RED-WH (rood met dunne witte streep)
op papier weer vindt.
De stroom loopt dus altijd van zwart naar
rood !! houdt dat in gedachten.
Een tip.
Een eenvoudige manier om uit te zoeken
hoe een speelveld optie wordt aangestuurd
is de bijhorende lamp(en) op het schema
op te zoeken. Heb je die eenmaal gevonden
dan kun je op het schema terugvolgen tot
aan het relais dat die lamp(en) aanstuurt.
Stel dat bijvoorbeeld de "Special
when lit" optie het niet doet in
jouw flipperkast. Vindt dan de lamp op
het schema en volg de getekende draad
terug naar het relais dat die lamp hoort
in te schakelen. Kijk vervolgens dit
relais eens nauwkeurig na maak de
aanwezige contacten schoon en stel deze
correct af. Als het relais niet aantrekt
als de special aan hoort te staan zoek je
de spoel op in de spoelentabel, kijk
vervolgens op het schema waar die spoel
zijn stroom vandaan krijgt (draad volgen)
en dan weer dat apparaat in kwestie
nazien. Op deze wijze krijg je de boel
gegarandeerd altijd weer aan de praat.
Het
schema van Gottlieb's "Batter Up" : Dit
gedeelte behandeld de "Home Run" optie.
- Een
voorbeeld.
Stel dat het rolovercontact op het
speelveld van de "Home Run"
kast het niet doet. Het contact zelf is
prima in orde, goed afgesteld en schoon.
Maar er gebeurt echter helemaal niets als
de bal er overheen rolt.Een
blik op de RELAISTABEL op het schema
leert ons dat er een relais is dat de
Home Run optie bestuurd. Het wordt
afgekort omschreven als "H" en
bevindt zich op plaats 6E op het schema.
Kijken we dan op die plaats dan zien we
daar een relaisspoel met het label "H"
waar een WH-BL draad naartoe loopt. Dat
is dus de Home Run relaisspoel. Als je nu
die draad naar rechts volgt dan blijkt
deze bij de Home Run rolovercontacten uit
te komen, twee normaal open contacten.Dit
zijn de contacten die zich onder het
speelveld bevinden. De draad vervolgt
zijn weg verder naar beneden en naar
rechts tot aan "Motor 1C".
Hier
aangekomen ga je scoremotorcontact 1C
opzoeken, schoonmaken en afstellen.
Daarna ga je de boel testen. Werkt alles
nu goed dan ben je klaar. Zoniet, dan ga
je uitzoeken hoe dit circuit verder loopt.
Als je goed
kijkt zie je dat meteen rechts van spoel
"H" de WH-BL draad een
aftakking heeft naar een normaal open
contact met label "H". Dit
contact bevindt zich dus op het "H"
relais. Verder naar beneden vervolgt de
draad zijn weg naar rechts en loopt uit
op een normaal gesloten contact "MOTOR
2B". Het is dus een goed idee nu om
deze contacten op te zoeken aan de hand
van de draadkleuren en deze een
onderhoudsbeurt te geven.
Er is nog een
derde weg die de stroom kan volgen hier,
via het Vari-Target. Als de Home Run dus
nog steeds niet werkt zou ik alle Vari-Target
contacten maar eens nazien en schoonmaken
evenals het "U" contact aan de
OR-WH draad die naar relais "U"
loopt (het vari-target reset relais). Na
het U relais eindigt deze draad bij het
MOTOR 2B contact wat we daarnet al in
orde hebben gemaakt.
Een ander
voorbeeld.
Hier heb je een ander (lastiger)
voorbeeld van het gebruik van een schema.
Dit keer hebben we te maken met een Bally
Nip-It die niet goed wil resetten na een
druk op de startknop. Het "ball in
play" lampje op de kopruit blijft
namelijk op bal 3 staan. De
stappenschakelaar (ball in play) is
echter al gereviseerd dus een mechanisch
probleem kan worden uitgesloten. Als we
de resetspoel met de hand bedienen dan
springt de stapper netjes naar bal 1 en
het overeenkomstige lampje gaat braaf
branden achter de kopruit.
Nip-it
van Bally's : Let op de "Ball Count Unit
Reset Solenoid", midden boven.
- Toen ik op
het schema keek bij de "Ball Count
Unit Reset Solenoid" zag ik dat er
diverse zaken worden aangestuurd door
dezelfde contacten. Kijk eens naar het
omschakelcontact van het resetrelais aan
de linkerkant. En vlak ervoor zie je dat
de spoelen van de totalplay meter en de
"Coin unit step up" er ook op
zijn aangesloten. Dat hele zaakje wordt
op zijn beurt weer gestuurd door
scoremotorcontact 3A EN een contact op
het coinrelais. De andere kant op (naar
rechts) wordt alleen de "Player unit"
aangestuurd en schijnt verder niets te
maken te hebben met het resetcircuit.
Bij
een druk op de startknop viel het me
bovendien op dat de Totalplay meter niet
versprong, hieruit kon ikdus afleiden dat
het omschakelcontact op het resetrelais
niets met deze fout te maken had. Bleven
over scoremotorcontact 3A en het contact
op het resetrelais. Toen ik echter deze
contacten goed bestudeerde bleek dat ze
allebei schoon waren en ook prima leken
te zijn afgesteld. Maar wat veroorzaakte
dan in hemelsnaam deze fout?
Toen ik eens
nauwkeurig naar de resetspoel keek van de
"Ball Count Unit" zag ik dat
deze probeerde aan te trekken bij een
druk op de startknop. De puls om de spoel
helemaal aan te laten trekken scheen
gewoon tekort te zijn waardoor deze
stappenschakelaar niet in zijn nulstand
kon springen. Even terug naar het
resetrelais. Ik heb met behulp van een
snoertje met twee krokodillebekklemmetjes
dit relaiscontact kortgesloten waardoor
nu alleen het scoremotorcontact nog de
boel kon beinvloeden. Toen ik daarna op
de startknop drukte werkte alles opeens
prima, de resetspoel trok met een stevige
tik aan en de stapper sprong netjes terug
naar zijn beginstand.
Aangezien het
coinrelaiscontact op het coinrelais zat,
hield datgene wat het coinrelais
aanstuurde dit relais niet lang genoeg
aangetrokken. Terug dus naar het schema
en maar weer kijken naar wat er het
coinrelais aanstuurt.
Nip-it
van Bally: Kijk naar het "Coin Relay"
in de linkerboven hoek.
- Het
coinrelais wordt bestuurd door twee
parallelle contacten: een op het
coinrelais zelf en een op het
creditrelais. Deze verbinding loopt
vervolgens via scoremotorcontact 8F en 10F.
Bovendien wordt het coinrelais ook
aangestuurd door het contact van de
"First Coin Chute". (de goeie
ouwe tijd van 1 kwartje per spel).
Eerst
ben ik toen de scoremotor contacten gaan
nakijken maar die waren ook in orde.
Vervolgens ben ik de contacten op het
coinrelais gaan nazien, het houdcontact
was goed in orde maar bij een druk op de
starknop bleek dat het contact dat het
resetrelais aanstuurt stevig stond te
vonken als het relais aantrok. Bingo,
fout gevonden. Het bleek dus dat dit
contact maar amper de stroom doorliet met
als gevolg dus de bovenstaande storing.
Simpel een kwestie van schoonmaken en
afstellen.
3h.
Foutzoeken: Andere problemen en verhalen
Hier volgen nog een paar andere storingen die
leerzaam kunnen zijn voor een beginnende EM
reparateur.
- Probleem:
Bij een Bally kast verzwakt de
verlichting tijdens een spelletje.
Oplossing: Kijk de zekeringhouder
eens na. In het bijzonder bij Bally
kasten zijn deze hun veerkracht nogal
eens kwijt zodat de zekering niet goed
"pakt" in de houder. Het gevolg
is een slecht contact tussen zekering en
houder. Bij Bally machines valt hier in
de regel niets aan te buigen omdat de
houders meteen afbreken, vervangen dus.
Bij de andere merken kun je de houders
vaak wel wat strakker buigen en in
noodgevallen kun je een krokodillebekje
over de zekering heenzetten om deze op
zijn plaats te houden. Overbrug nooit
de zekering(houder) als er dan iets
verkeerd gaat vliegt de kast gegarandeerd
in brand.
- Probleem:
Bij een Gottlieb kast blijft er een
popbumperrelais aangetrokken staan.
Hierdoor blijft ook een van de tellers
aangetrokken staan.
Oplossing: Om te uit te zoeken wat
er hier fout gaat moeten we eerst
begrijpen hoe een popbumper werkt. Als de
bal op het speelveld de popbumper raakt
dan wordt er een contact gesloten dat op
zijn beurt het popbumperrelais aanstuurt.
De normaal open contacten op dit relais
doen dan de volgende dingen:
- Een
contact houdt dit relais
aangetrokken.
- Een
ander contact stuurt een
scorerelais aan (om de punten te
scoren).
- Een
stuurt de eindcijfer stapper aan
(match unit) en soms de bel.
- En
eentje stuurt de spoel van de
popbumper aan die dan de bal een
zet geeft.
Als de
popbumper spoel wordt aangestuurd dan
wordt de zuiger geheel in de spoel
getrokken. Aan het einde van die beweging
raakt het mechanisme een normaal gesloten
contact (een einde slag ofwel EOS contact).
Als dit contact zich hierdoor nu opent
wordt de stroomkring naar het
popbumperrelais verbroken waardoor dit
afvalt.
De oplossing
bestaat meestal uit het schoonmaken en
afstellen van 2 contacten. Ten eerste het
EOS contact op de popbumper. Deze hoort
het relais vrij te geven, gebeurt dat
niet dan blijft het relais permanent
aangetrokken staan. De tweede grote
kandidaat is het wat grotere contact op
het popbumperrelais dat de popbumperspoel
aanstuurt. Als dit contact niet werkt dan
trekt de bumperspoel niet aan. En als
popbumper niet aantrekt wordt dus ook
nooit het EOS contact geopend. En tsja,
als het EOS contact niet opent wordt de
stroomkring naar het relais weer niet
verbroken..........Schoonmaken en
afstellen is wederom de juiste oplossing.
3i.
Gottlieb muntdeurtjes: Een schokkende ervaring
- Je hebt
eindelijk jouw favoriete Gottlieb kast
aan de praat gekregen (nou ja, bijna). En
je bent hier best wel trots op. Hoogste
tijd dus om er eens een potje op te
spelen. Affijn familie en vrienden er
omheen verzameld, stekker erin, je
wijsvinger beweegt zich langzaam en
demonstratief richting startknop,
iedereen houdt zijn adem in.....
En je krijgt me me daar toch een
electrische opzaniker. Iedereen ligt
natuurlijk helemaal blauw van het lachen.
Alles loopt natuurlijk goed af, alleen
jouw zelfvertrouwen heeft een flinke deuk
opgelopen, je staat nog even te
suizebollen en vraagt je af wat dit nou
weer mag zijn.............
Het
isolatiepapiertje bij de startknop
(replay button) is er tussenuit gekropen
en misschien gescheurd. Hierdoor maakt de metalen
knop direct contact met de contactbladen
die er achter zitten. SCHOKKEND!
Als
je goed kijkt dan zie je dat het
isolatiepapiertje bij dit startknopcontact er
tussenuit is gekropen. Dit kan je dus een aardige
schok opleveren.
Het isolatiepapier moet echt goed tussen de
bedieningsknop en de
contactbladen zitten zodat de metalen knop het
contactenpakket niet kan aanraken.
- Om er zeker
van te zijn dat je geen schok zult
krijgen is het verstandig om het
isolatiepapier bij de startknop maar
meteen te vervangen. Een veel veiliger
kinststof plaatje is leverbaar in onze
eigen winkel. Ook
de muntinworpcontacten kun je maar beter
gelijk op dezelfde wijze beveiligen.
Monteer
een nieuw netsnoer.
Sluit een nieuw geaard snoer aan. (kijk naar de
zwarte draden) en monteer de geel-groene draad
aan de metalen buitenkant van de transformator. (op
de foto zie je een groene draad, dat is de
Amerikaanse kleur voor aarde). Ook zie je hier
een bruin stuk snoer naar de netschakelaar,
voorin de kast, lopen .
Als alles klaar is dan bundel je de bedrading
weer netjes met tie wraps.
- Aangezien je
nu toch bezig bent met de bedrading is
het beslist aan te raden een aardleiding
in de kast aan te brengen. Het oude
netsnoer is inmiddels 25 jaar of ouder en
nu toch echt wel aan vervanging toe.
Gebruik dus drieaderig snoer en sluit de
geel-groene draad op de metalen behuizing
(kern) van de transformator aan. Sluit
vervolgens een dikke (liefst geel-groene)
draad op datzelfde punt aan en sluit het
uiteinde op de metalen bovenranden van de
kast aan. Daarna laat je deze draad
doorlopen naar de muntdeur en het "kozijn"
daarvan. Nog een draad naar de metalen
rand vooraan (de lockbar) en je hebt nu
een behoorlijk veilige flipperkast.
Uiteraard heeft dit allemaal alleen maar
zin als je de kast op een geaard
stopcontact aansluit. Als er geen
netschakelaartje in de kast zit monteer
je er nu ook meteen een. Dit staat
beschreven in het hoofdstuk over de aan/uit
schakelaar
3j.
Spoelen met te lage weerstand.
- Probleem:
"De bal vrijgeefspoel in mijn
Gottlieb Central Park uit 1965 wil niet
meer uitgaan en ik zie een hevige vonk
van de contacten bij die spoel en bij het
1 punt relais komen."
De
bal vrijgeefspoel is een houd spoel. Deze
blijft aangetrokken staan totdat de
eerste bal een punt heeft gescoord. Er
bevindt zich een normaal gesloten contact
op het 1 punt relais. Wordt er een punt
gescoord dan opent dit contact en
daardoor valt de vrijgeefspoel dan af.,
Het gaat hier
echter om die hevige vonk bij de
contacten. Dit betekent dat de spoel een
te lage weerstand heeft, iets wat wel
vaker gebeurt bij houdspoelen. Dit type
spoel blijft lang achtereen aangetrokken
staan en wordt daardoor heet en verbrand
op de lange duur zijn inwendige isolatie.
Dat veroorzaakt een inwendige
korstsluiting en verlaagt de
spoelweerstand nog verder wat op zijn
beurt een nog hetere spoel tot gevolg
heeft. Deze neerwaardse spiraal is niet
meer te stoppen en op een zeker moment is
de weerstand van de spoel zover gedaald
dat we van een verbrande spoel kunnen
spreken. De weerstand is dan lager dan 3
Ohm en de rookwolken slaan er
waarschijnlijk uit. Normaal gesproken
hebben houdspoelen een weerstand van 12
tot 100 Ohm. Bij een weerstand lager dan
10 Ohm zal de spoel snel te heet worden
en verbranden, zelfs als deze maar korte
momenten wordt bekrachtigd.
Als je een
"hevige vonk" tussen contacten
ziet dan wil dat zeggen dat er op die
plaats een vlamboog* tussen de
contactpunten ontstaat. Hierdoor kan het
contact zich (electrisch gezien) niet
openen, en de spoel blijft onder spanning
staan. Aangezien de bal vrijgeefspoel een
erg lage weerstand had ontstond over het
contact een vlamboog, doordat een
vlamboog de stroom onverminderd geleidt
blijft de spoel dus aangetrokken staan.
Na vervanging
van de betreffende spoel hield het
overmatige vonken op en de spoel werkte
weer normaal (hij viel viel netjes af na
het aansturen van het 1 punt relais).
* Een
vlamboog ken je misschien wel van een
electrisch lasapparaat.
Een vlamboog onstaat doordat er bij grote
hitte wat metaal verdampt,
die in die verdampte toestand de
electriciteit gaat geleiden,
hierdoor neemt de hitte nog verder toe en
de beide contactpunten
zullen dan ook snel wegdampen of
verbranden.
Bij lassen is dit juist de bedoeling, bij
een flipperkastcontact duidelijk niet.
|