2a.
Voordat je inschakelt : Controleer de zekeringen
- Het lijkt zo
vanzelfsprekend maar toch vergeten de
meesten om dat te doen. Voordat je de
kast inschakelt, controleer de zekeringen.
En dan niet alleen kijken of er een
zekering is doorgeslagen maar ook
nakijken op te grote waarden. Zit er
bijvoorbeeld een 25 Ampere zekering op
een plaats waar maar 10 Ampere hoort?
Bewaar die 25 Amp zekering maar voor je
auto en plaats meteen de goede zekering.
Er
zitten altijd minstens 3 zekeringen
vooraan in de kast achter de muntinworp
in een EM flipperkast. 1 zekering voor de
spoelen, 1 voor de speelveld lampjes en 1
voor de kopkast lampjes, vaak zit er ook
nog een zekering voor de netspanning
naast dus eerst de stekker eruit voordat
je ook maar ergens aankomt. Er kunnen er
nog meer zijn maar dat is afhankelijk van
het type flipperkast dat je hebt. Je zult
gewoon even goed moeten rondkijken in de
kast. Bij Gottlieb machines zit er
meestal 1 bij de resetbank onderin en
soms vind je ook wel eens een zekering
onder het speelveld in de buurt van
bepaalde spelopties.
Het testen
van zekeringen : Maar dan op de Goede
Manier.
Vertrouw niet te veel op je ogen of je
reuk bij het controleren van de
zekeringen. Een goed uitziende zekering
kan toch kapot zijn, dat gebeurt zeer
regelmatig. Zekeringen gaan soms ook
kapot door ouderdom (metaalmoeheid) en
dus niet uitsluitend door kortsluiting.
Gebruik de universeelmeter om ze door te
meten. Haal de zekering daarvoor eerst
uit de houder. Dat is belangrijk omdat je
anders een verkeerde meting kunt krijgen.
Zet de meter op "uitbellen" (zoemer)
of, als dat er niet op zit, op de laagste
weerstandsmeting. Plaats op beide einden
van de zekering een meetpen en de zoemer
moet klinken (of je meet bijna 0 Ohm).
Geen zoemer of een weerstand van meer dan
100 Ohm wil zeggen dat de zekering kapot
is.
Zekering
Houders. Vaak zijn zekeringhouders in
oude flipperkasten metaalmoe, ze hebben
hun veerkracht verloren en dat
veroorzaakt dan een slechte verbinding.
Verschijnselen hiervan zijn bijvoorbeeld
het zwak of helemaal niet branden van
alle lampjes op het speelveld of in de
kopkast, alle spoelen die het vertikken
of een kast die gewoon niet wil
inschakelen. Dit probleem doet zich
trouwens het meest voor bij Bally
machines. Vaak kun je de
zekeringhoudertjes wel wat dichtknijpen om
een betere verbinding te bewerkstelligen
maar het komt ook vaak voor dat je dan
een lip van deze houder afbreekt, geen
ramp, die houder was dan toch al zo rot
als een mispel en vervangen was hoe dan
ook noodzakelijk. Je kunt ze zo kopen in
iedere elektronicawinkel. Schoonmaken wil
ook nog wel eens helpen, de oxydatie (aanslag)
op de houder bevordert de stroomloop ook
niet geweldig, bovendien ontstaat er bij
een dergelijke vuile verbinding warmte
waardoor de zekering weer kapot kan gaan.
Schuurpapier om een dun stokje gewikkeld
lost dit probleem wel op.
2b.
Voor je inschakelt : Plaats de stekkers erin
- Je hebt dus
die nieuwe (voor jou) flipperkast gekocht
en je wilt hem nu gaan opstellen. Voordat
je echter die stekkers er in steekt na
het vastdraaien van de bouten kun je die
het beste eerst even schoonmaken. Dat is
maar eventjes werk en je verwijdert er
gelijk weer een mogelijke storingsbron
mee. Die stekkers zijn meestal flink geoxideerd en dat is geen wonder bij een
kast van 25 jaar of nog ouder. Hoewel
deze stekkers meestal geen problemen
geven is schoonmaken gewoon verstandig.
Een
Gottlieb Stekker na een snelle schoonmaakbeurt...
- Voordat je
een stekker op zijn plaats steekt maak je
hem het beste even schoon met
schuurpapier 600 even ieder pootje een
keer schuren en je bent al snel klaar. Ze
hoeven niet blinkend gepoetst te zijn,
schuur even snel de ergste troep er af,
dat is voldoende.
Op de bodem
in de kast zitten de stekkers waarmee het
speelveld met de rest verbonden wordt,
schuur die gelijk even schoon. Doe dat
ook met de rest van de stekkers vooraan in
de kast van de muntdeur en dergelijke.
Speciale aandacht is wenselijk bij
Gottlieb machines, als bij deze kasten de
muntdeurstekker slecht contact maakt
doet de hele kast het niet.
2c.
Voor je inschakelt : Contacten nakijken.
- Een
waarschuwing...
Toen ik pas begon met knutselen aan Elektromechanische flipperkasten beweerde
een kennis van me, "Als een kast van
me het niet doet kijk ik gewoon alle
contacten na en stel ze opnieuw af, net
zolang tot de kast het weer doet"
Ik heb daar mijn schouders maar bij
opgehaald omdat ik dat gewoon belachelijk
vond, immers het begrijpen wat ieder
onderdeeltje van die Wizard nou precies
deed was de grootste uitdaging voor me (Wizard
was mijn allereerste flipperkast).Affijn,
om het simpel te houden; als je meer dan
zo'n 5 contacten opnieuw moet afstellen
dan wordt het tijd om eens te overwegen
of je niet verkeerd bezig bent. In de
regel staan de meeste contacten (en dan
vooral die van relais en scorecontrolmotor)
nog wel goed, zelfs na 25 jaar of meer.
Het moraal
achter dit verhaal: "Als je een
beginner bent in het repareren van EM
flippers, probeer dan niet iets
af te stellen of te repareren wat niet
kapot is".
Als je wel de
nodige ervaring hebt maakt dan gerust
ieder contact schoon en stel het af, ik
doe dat zelf ook nu ik er de nodige
handigheid in heb. Ik doe dat zelfs al
voordat ik de stekker voor het eerst in
het stopcontact steek en dat gaat prima.
MAAR, zoals gezegd, als je een beginner
bent probeer dat dan alsjeblieft niet, de
kans is erg groot dat je er een grote
rotzooi van maakt en dat er helemaal
niets meer werkt.. Lees rustig verder en
reinig alleen het minimum aan contacten
wat ik hier aangeef.
Waarom
worden contacten eigenlijk vuil ?
Iedere keer als een contact opent of
sluit ontstaat er een kleine blauwe vonk.
Bij contacten die een grote stroom te
verwerken krijgen zoals die van de
flippers of slingshots zijn dat zelfs
flinke vonken die je goed kunt zien. Deze
vonk brandt het contact enigzins in en
geeft een beetje zwart roet. In de loop
der tijd kan de weerstand van het contact
toenemen door dit inbranden en het
geproduceerde roet.
Om dit te
voorkomen worden contacten zo afgesteld
dat ze een schoonvegend beweginkje maken
dat het contact reinigt iedere keer dat
het contact zich opent of sluit. Als een
Flipperautomaat echter voor langere tijd
in opslag heeft gestaan kunnen de al
enigzins ingebrande contacten geoxideerd
zijn. Als een contact verkeerd is
afgesteld (en dus zichzelf niet kan
reinigen) kan het ook gaan weigeren. Dat
is dan ook de reden dat contacten moeten
worden schoongemaakt en soms moeten
worden afgesteld.
Het
schoonmaken van de contacten.
Vuile en fout afgestelde contacten zijn
de meest voorkomende oorzaak van
storingen in een elektromechanische
flipperkast. Repareren van zo'n machine
zal altijd het schoonmaken en afstellen
van enkele contacten met zich meebrengen.
(Links)
het vijlen van een relaiscontact op een moeilijk
bereikbare plaats.
(Rechts) Het vijlen van een
flipper EOS contact bij een Gottlieb kast.
- Om contacten
schoon te maken gebruik je het lederen
schoonmaakstokje of, alleen bij erg ver
ingebrande contacten, een kleine
sleutelvijl. Beweeg de het leer tussen de
contacten voorzichtig heen en weer
terwijl je de contacten zachtjes in
sluitpositie gedrukt houdt. Niet al te
hard aandrukken anders loop je het risico
dat je de boel verbuigt. Gebruik de
sleutelvijl alleen als er grote gaten of
punten op of in het metaal van de
contactpunt zijn gebrand. De zilveren
punt mag beslist niet te ver worden
afgevijld omdat de zilveren top vrij dun
is bij sommige soorten contacten.
- De
oorspronkelijke schrijver van dit verhaal
meende dat je een contact mooi glad en
glimmend moest vijlen, mooi niet dus want
als je de zilveren top hebt weggevijld
dan krijg je een kopen-op-koper contact
dat zeker tien keer zo hard vonkt en idem
zo hard verbrandt. Koper is immers een
veel zachter metaal en veel makkelijker
te verbranden (oxideren). Als je een
contact groen ziet vonken ipv
blauw dan kun je het maar beter meteen
vervangen want dat betekent dat het
zilver eraf is. Voor de nieuwsgierige
experimenteerders onder jullie....Houdt
eens een stukje dun koperdraad in een
gasvlam en daarna een stukje zilver.
Inderdaad, koper geeft een groene vlam.
Gebruik
een punttangetje om de contacten
bij elkaar te houden tijdens het
poetsen of vijlen
- De meeste
contacten zijn van zilver gemaakt, dit
type contact kun je het beste voorzichtig
met de leren contactreiniger schoonmaken,
alleen als er sprake is van een forse
inbrandplek vijl je die even weg. De
flippercontacten zijn echter vaak van
Tungsten gemaakt, deze kun je het beste
even gladvijlen. Vanaf ongeveer 1970 zijn
Bally en Williams deze tungsten contacten
ook bij de slingshots en popbumpers gaan
toepassen, die krijgen dan natuurlijk
dezelfde behandeling.
- Zelf
reinigende contacten en contact soorten.
Alle EM bladcontacten maken een soort van
vegende beweging tijdens het openen of
sluiten: het korte contactblad zit vast,
het lange blad beweegt en maakt contact
met het vaste contact. Als ze elkaar
raken beweegt het lange blad nog iets
door en duwt het vaste blad iets door,
hierdoor bewegen de contactpunten niet
allen tegen elkaar aan maar ook iets
langs elkaar. Dit staat bekend als een
zelfreinigend contact. Om correct te
kunnen werken moet het vaststaande deel
van het contactstel dus iets kunnen
meebewegen tijdens de werking. Helaas
gebeurt dit niet altijd door foute
afstelling of loszittende
bevestigingsschroeven, het hoort echter
wel altijd te gebeuren.
Een
glad gevijld
EOS contact.
- Denk er dus
aan dat als je een contactblad afstelt je
dit zo doet dat deze zelfreinigende
beweging ook daadwerkelijk plaatsvindt.
Normaal Open (NO) contacten moeten
ongeveer 1 1/2mm afstand tussen de
contactpunten hebben. En als de
contactpunten elkaar raken tijdens een
actie moeten ze daarna dus iets
doorbewegen en de "veegbeweging"
kunnen maken.Normaal
Gesloten (NC) contacten worden op
dezelfde manier afgesteld met als
verschil dat dit soort contact eigenlijk omgekeerd werkt, de
veegaktie vindt
plaats bij het begin van de beweging en
de contactopening van 1 1/2mm stel je af
bij een geactiveerd contact.
Maak/Breek
(OM) oftewel omschakel contacten zijn een
combinatie van beide en daardoor
natuurlijk ook het lastigste. Het beste
stel je eerst het maak gedeelte af en
daarna het breek contact, de afstanden
tussen de geopende punten is ook weer 1 1/2
mm en de zelfreinigende beweging moet ook
hier goed worden ingesteld.
Demper
Blad.
Bij speelveld contacten zit er een derde,
korter blad tussen de eigenlijke
contactbladen. Dit is het demperblad en
het geeft wat extra steun aan een van de
echte contactbladen zodat dit niet kan
gaan trillen. Ook dit demperblad kan wel
eens verbogen raken waardoor het
kortsluiting maakt met het
tegenoverstaande contactblad. Houdt hier
goed rekening mee bij het afstellen van
speelveldcontacten. Als je een dergelijk
contact aan het afstellen bent dien je
zowel het korte stilstaande blad als het
stugge demperblad af te stellen.
Zie
je het demperblad hier ? Dit speelveldcontact
heeft een derde korter blad tussen de eigenlijke
bladen zitten om voor steun te zorgen. Let er
nauwkeurig op dat dit demperblad geen sluiting
maakt met het tegenoverliggende contactblad en
denk er nogmaals aan dat je eerst de schroeven
van het bevestigingsblokje vastdraait (eerst de
schroef aan de bladzijde, dan de achterste
schroef) en stel alleen het korte stilstaande
blad af en nooit het lange bewegende blad.
- Contacten
afstellen.
Stel uitsluitend het (stilstaande) korte
contact af (en het demper blad als dat
aanwezig is). Plaats je contactafsteller
op het korte blad en schuif het naar het
pertinax isolatieblokje toe. Buig het
contact op deze plaats. De enige reden om
het lange blad te verstellen is als
iemand voor jou dat (foutief) al eens
heeft gedaan. Normaal gesproken hoeft het
lange blad nooit te worden afgesteld.
Het
correcte gebruik van een contact afsteller.
- Draai de
schroeven vast VOORDAT je gaat afstellen
!!!!
Als een contact al afstelling nodig heeft
controleer dan eerst of de schroeven van
het pertinax blokje wel vastzitten. Heel
vaak blijkt dat een verkeerd werkend
contact alleen maar los zit. De schroefjes houden immers met
dunne
pertinax plaatjes de contactbladen op hun
plaats en bij een loszittende schroef
gaat de afstelling daardoor verloren,
heel vaal kan alleen het vastzetten van
deze schroeven het probleem al oplossen
en hoeft er niets te worden verbogen aan
de bladen zelf.
Denk er absoluut aan :de schroef die
het dichtst bij de contacten zit moet als
eerste worden vastgedraaid.Denk
er wel aan dat de afstelling niet voor
eeuwig is op een zeker moment (na jaren)
kan de afstelling van contacten weer de
fout in gaan, dit komt voornamelijk door
inwerking van vocht of juist door
uitdrogen, ook lostrillen van de
bevestigingsschroeven wil de boel nog wel
eens in het honderd sturen. Mocht er een
probleem ontstaan nadat de machine toch
al jaren goed werkte houdt dan vooral
rekening met het laatste.
Een
verkeerd afgesteld contact: kijk eens naar
demperblad in het midden
Als je goed kijkt dan zie dat er een kortsluiting
ontstaat en dat terwijl het contact op zich goed
staat afgesteld.
- Isolatie (vet)
Papier.
Wat is nou precies dat VET papier ? Nou
dat is gewoon het stukje dik grijs papier
dat som tussen de contacten zit. Het
voorkomt dat contactstellen die samen op
1 stapel zitten elkaar elektrisch kunnen
raken en daardoor kortsluiting of
onvoorspelbare effecten veroorzaken.Het
komt nogal eens voor dat dit papiertje
beschadigd raakt of tussen de contacten
uithangt en dus niet meer naar behoren
werkt. Als je bijvoorbeeld iets "raars"
overkomt (een extra bal als je een
special verwacht o.i.d) ga dan eens op
zoek naar een dergelijk probleem.
Vervangen is eenvoudig en lost het
probleem weer voor jaren op.Denk
na VOORDAT je afstelt !
Als je meer dan zo'n 5% van de contacten
aan het afstellen bent dan doe je zeer
waarschijnlijk iets verkeerd. Stop ermee
voordat je de problemen alleen maar
groter maakt, tenzij de machine door een
of andere onwetende "kunstenaar"
is mishandeld zijn er normaal gesproken
echt niet zoveel contacten ontregeld.
Meer dan een goede 5% ontregelde
contacten is zeer onwaarschijnlijk.
2d.
Voordat je inschakelt : De Telwerken
- Denk hier
maar eens over na: Wat is het meest
gebruikte, dus slijtende, onderdeel in
elke mechanische flipperkast ? De
telwerken ! (Als je een spel hebt van voor
1950 zonder tellers dan kunt je dit
gedeelte over telwerken gewoon overslaan
en verder gaan bij het hoofdstuk over de stappenschakelaars.
Als
de tellercontacten fout staan afgesteld
dan zal zeer waarschijnlijk het spel niet
willen starten, Dit is een vaak
voorkomend probleem bij elektromechanische flippers. Het is
echter makkelijk om dit probleem vast te
stellen. Na een druk op de startknop op
de muntdeur begint de machine zichzelf te
resetten maar houdt daar niet meer mee
op, de scoremotor onderin de kast blijft
constant doordraaien en soms ook een of
meer van de tellers, het spel komt nooit
in startpositie.
De reden dat
de scorecontrolmotor (SCM) blijft
draaien is omdat de machine denkt dat
niet alle tellers op nul staan, de SCM
blijft pulsen geven naar de teller maar
krijgt geen bevestiging terug dat deze allemaal
in de nul stand staan. De oorzaak kan op
talloze plaatsen zitten maar meestal ligt
het aan een fout afgesteld nulstand
contact op een telwerk. Andere oorzaken
komen ook voor : Denk maar aan een
loshangende draad of een erg vuil of
vastklevend contact.
Het
losnemen van een telwerk.
Iedere teller heeft een simpel mechaniekje
om hem eenvoudig los te kunnen nemen uit
de houder in de kopkast. Bij de meeste
Gottliebs tot aan 1967, hebben die
blikken tellers een soort van haarspeld
die moet worden verwijderd. Bij latere
machine van Gottlieb (de tienhoekige
oftewel decagon tellers) zit er een nylon
hendeltje. Bally en Williams machines van
rond de jaren '70 hebben kleine metalen
hefboompjes die je moet optillen waarna
je de teller uit de houder kunt trekken.
Maar wat je ook voor kast hebt, er is
altijd een mechanisme waarmee de telwerken kunnen worden
losgenomen voor
onderhoud.
Het
nakijken op Mechanische Problemen.
Met de teller uit de houder hangend trek
je de zuiger helemaal naar achteren en
laat hem dan schieten, dit moet
echt een snelle beweging zijn omdat er
anders niet genoeg kracht is om de
tellerrol op de juiste wijze te laten
bewegen. Stapt de telrol nu gemakkelijk
naar het opvolgende cijfer ? Zo niet dan
zul je het telwerk uit elkaar moeten
halen en de bewegende delen met alcohol
schoon moeten maken. Vaak is de zuiger
binnenin de spoel vervuild (of
aangekoekt, met hard geworden olie die de
een of andere kluns er gemeend heeft er
op te moeten smeren). Denk eraan, ik heb
het al vaker gezegd maar blijf het toch
herhalen: geen olie gebruiken,
olie trekt vuil aan en veroorzaakt
vervuiling, de zuigers lopen droog in de
spoel en hebben absoluut geen olie nodig,
als je olieresten aantreft zit er maar 1
ding op : demonteren en schoonmaken.
(en uiteraard de dader helemaal
stijfschelden)
Kijk ook de
veerspanning na. De terughaalveer moet de
zuiger terughalen na het aantrekken door
de spoel, deze veer moet genoeg kracht
hebben om de teller naar het volgende
cijfer te laten bewegen. Soms zijn deze
veren uitgelubberd en moeten worden
vervangen, voor nood kun je er evt een
kwart vanaf knippen om tijdelijk de
veerspanning te verhogen. Deze fout komt
niet vaak voor maar het gebeurt wel een
enkele keer. Voordat je echter aan de
veer gaat prutsen moet alles echter
brandschoon zijn want het verhogen van de
veerspanning op een vervuild mechanisme
help absoluut niet.
Het
handmatig draaien van de tellers.
Je kunt een teller met de hand draaien
door de zuiger handmatig in de spoel te
drukken en deze daarna snel los te laten
(laten schieten) een snelle beweging is
noodzakelijk om de echte actie na te doen. Draai nooit aan de telrol zelf. Dit
vernield gegarandeerd het mechanisme.
Als je een
echte test wilt uitvoeren schakel je de
flipperkast in en probeer het spel te
starten Bewegen de tellers naar nul?
Zoniet, zet dan de tellers allemaal
handmatig op nul. Probeer nu nog eens een
spel te starten. Stopt de scorecontrolmotor
(SCM) nu met draaien? Dat is wel en niet
mogelijk, afhankelijk van wat er fout is.
Als de contacten verkeerd staan afgesteld
of vies zijn zal de SCM waarschijnlijk
blijven doordraaien. Stopt de SCM
daarentegen dan zit de fout
waarschijnlijk in een vervuild mechanisme
van 1 of meerdere tellers (deze tellers
zullen ook niet of slecht moeizaam
bewegen, schoonmaken is hier ook hier
weer de oplossing.
Bally
en Williams telwerken van rond de 70'er jaren :
Let op de nulstand en negende positie
contacten aan de onderste linkerkant bij deze
Bally teller.
Een
oude blikken Gottlieb teller zonder printplaat,
deze zijn erg gemakkelijk af te stellen
en schoon te maken zonder ze uit elkaar te hoeven
halen.
Een
blikken Gottlieb telwerk met printplaat,
(demontage is bij dit type teller nodig om de
contacten af te kunnen stellen en schoon te maken
omdat deze onder de print zitten).
Een
Gottlieb "decagon" telwerk, gebruikt
vanaf 1967.
Zie je dat de contacten bij dit mechanisme veel
gemakkelijker te bereiken zijn ? Zelfs met de
print op zijn plaats kun je er nog makkelijk bij
Gottlieb
Decagon Negen en Nul Positie Contacten:
Bij deze decagon tellers kun je gemakkelijk bij
de contacten komen om deze schoon te maken of af
te stellen.
- De nul stand
contacten geven de scorecontrolmotor door dat de
teller zich in de nulstand (reset)
bevindt.
Maak deze
beide contacten schoon met het leertje en
controleer of ze de zelfreinigende
beweging correct maken. Let echter op dat
je de contacten niet te strak afstelt, er
moet een goede balans zijn tussen de
veerspanning en de kracht die het
terugschieten van de zuiger. Daar alle
kracht uit deze terugspringende beweging
komt kan de teller blijven hangen als je
de contactveerspanning te hoog afstelt.
Dit is een regelmatig voorkomend probleem
en het wijzigen van de spanning van de
telwerkveer is beslist niet de
goede oplossing.
Een
blikken Gottlieb telwerk: Verwijder de drie
schroeven zodat de telrol kan worden afgenomen.
Haal niet de borgveer
van de as af!
Gebruik een stukje schuurpapier nr. 600 en schuur
de printplaat voorzichtig ermee schoon zodat je
nette glimmende kopersporen krijgt.
De nylon houder op de as heeft pennetjes om de
telrol weer correct terug te kunnen plaatsen
Een
blikken Gottlieb telwerk: Na losdraaien van 2
schroeven uit de printplaat kun je hem eruit
trekken om bij de 9 en 0 contecten te komen.
Williams
Score Relais: Je ziet hier de drie relais in de
kopkast die de vier tellers aansturen.
Er is geen relais nummer vier terwijl deze kast
wel vier telrollen heeft per speler.
Deze 10.000 punten teller wordt namelijk door de
1000 puntenteller aangestuurd als die de stand
negen heeft bereikt en dan naar 0 stapt.
Een eigen relais is dus volkomen overbodig.
- Het Einde
Slag contact bij telwerken.
Ieder telwerk heeft een Einde Slag
contact (engels End-Of-Stroke) contact.
Dit "normaal gesloten" contact
opent als de zuiger helemaal in de spoel
wordt getrokken tijdens het teller. Het
is van het grootste belang dat dit
contact schoon is en correct werkt.Het
doel van dit ES contact is de stroomkring
naar het score-relais te verbreken. Als
dit contact niet opent dan blijft het
score-relais aangetrokken staan. Het
gevolg is dat de tellerspoel en bv de
belspoel ook aangetrokken blijven staan.
De gevolgen hiervan laten zich makkelijk
reden, in korte tijd komen er de nodige
rooksignalen uit de kopkast ten teken dat
een van de tellerspoelen is verbrand.
Wat ook vaak
voorkomt is dat het einde slag contact
helemaal verdwenen is of afgebroken. In
de praktijk is dit echter geen probleem.
Regelmatig komt het voor dat een van de
contactbladen van dit contact afbreekt en
dat daardoor het circuit permanent open
blijft staan. Nogmaals, dit is geen
probleem. Het enige echt erge wat kan
gebeuren is een contact dat permanent
gesloten blijft staan, niet open. Mocht 1
van de ES contacten zijn afgebroken,
vergeet hem dan maar en maak je er niet
druk om en vervang hem niet (tenzij je
graag dit soort reparaties doet of de
kast in nauwkeurige fabrieksstaat wilt
terugbrengen). Een afgebroken ES contact
heeft uitsluitend als gevolg dat de puls
naar de spoel iets korter wordt. De
uitzondering hier is wanneer het contact
een drieblads omschakelcontact is, in dat
geval dient het contact vaak ook als
overdrager voor de puls naar de
opvolgende teller en is wel van belang en
dient dus perfect te werken.
Het testen
van de score-relais.
Als de score-relais eenmaal in orde zijn
kun je ze gaan testen. (zelfs als je een
EM uit 1950 zonder tellers hebt, zitten
er toch scorerelais in die dan een
stappenschakelaar aanstuurt in plaats van
tellers.)
Bij Gottlieb
kasten kun je de scorerelais alleen
tijdens een spel testen. Bij Williams en
Bally machines hoef je alleen maar de
kast aan te zetten. Druk de scorerelais
met de hand in. De bijhorende teller moet
nu een stap omhoog gaan. Opmerking: als
de kast op "game over" staat
zal de opvolgende teller NIET meestappen
als de 9 wordt bereikt. Als er
daarentegen een spel is gestart zal de
opvolgende teller WEL meestappen.
De
inmiddels bekende blikken Gottlieb tellers en
relais (Buckaroo)
Rechts zie je de drie relais die de tellers
aansturen.
Aangezien deze kast voor de duizend alleen maar
een oplichtende 1 heeft is er
1 relais voor iedere teller (dit in tegenstelling
tot het bovenstaande plaatje van de
Williams relais waar 1 van de 4 tellers geen
bijhorend relais heeft).
- Als je een
spel start en de scorerelais met de hand
gaat testen, controleer dan de negende
positie van iedere teller. Laat een
telwerk naar 9 stappen en aktiveer het scorerelais dan nog een keer, de ernaast
zittende teller moet nu ook 1 keer
meestappen tijdens de stap van 9 naar 0.
Zoniet dan moet je toch het 9e positie
contact op de huidige teller nazien op
vervuiling of foute afstelling (uitgezonderd
natuurlijk als je de hoogste teller uit
een set aan het testen bent)
Denk
er aan : Bij Gottlieb kasten kun je de scorerelais alleen testen als er een
spel is gestart. Als de kast nog niet
zover klaar is dan is dat dus knap lastig
en kun je deze test nog niet uitvoeren.
Dat is knap lastig maar er is geen
alternatief.
De "kunst"
van het handmatig aktiveren van relais.
Zo stom als het mag klinken, het toch een
"kunst" om een relais (welk dan
ook) met de hand aan te drukken. Als je
het verkeerd doet loop je het risico dat
je het hele contacten pakket uit de
plastic meenemer drukt waardoor het relais
in een totale chaos veranderd en je er
een nieuwe en verrekt lastige klus
bijgekregen hebt.
Eventjes goed opletten dus !!!
Ieder relais
bestaat uit een spoel, een metalen
plaatje dat op een draaipunt rust (door
een kleine veer op zijn plaats gehouden)
en een plastic of pertinax meenemer waar
de contacten in steken en door worden
bewogen. Om het relais met de hand te
aktiveren moet je zachtjes midden op het
metalen plaatje drukken, net zoals de
spoel hem naar zich toe zou trekken. Maar
pas op !! Als je per ongeluk dit metalen
plaatje (het anker) zijwaarts drukt dan
kan het van zijn draaipunt springen waardoor alle contacten uit de plastic
meenemer losraken. Gevolg een
onvoorstelbare chaos en een priegelwerk
om dat weer allemaal op zin plek te
krijgen. Je zult bovendien verdraaid goed
moeten opletten dat je de contactbladen
weer allemaal op de juiste plaats in de
meenemer steekt. Doe je dat verkeerd dan
kun je de meest onvoorspelbare problemen
krijgen en je de haren uit je hoofd
trekken omdat je niet snapt waar die fout
nou toch mag zitten.
Vastzittende
score Relais?
Nog zo'n veel voorkomend probleem. Een
van de scorerelais blijft hangen als je
een spel start. Veel mensen hebben dit
niet in de gaten totdat ze de lucht van
een doorbrandende tellerspoel ruiken. Een
zeker teken dat er iets ernstig mis is is
als 1 van de tellers niet wil draaien.
Dat komt uiteraard doordat het relais en
de corresponderende teller permanent
staan aangetrokken.
Controleer
in zo'n geval alle speelveld contacten.
Waarschijnlijk staat er ergens een "aan"
en houdt dus het score-relais ook in de
"aan" stand. De fout kan ook
elders zitten, denk maar aan een 50
punten relais waar een contactblad
vastzit en dat dus vervolgens het 10
puntenrelais op zijn beurt weer vasthoudt.
Andere
oorzaken van vastzittende scorerelais :
- Het
telwerk einde-slag contact is
vuil of staat permanent gesloten
(zie boven).
- Twee
soldeeroogjes van een contact
zijn tegen elkaar aangebogen en
maken kortsluiting.
- Een
enkel los vezeltje van een draad
is losgebroken en hangt tegen een
soldeeroogje ernaast aan. (een
heel geniepig foutje)
- Het
demperblad van een contact maakt kortsluiting met het
tegenoverstaande blad.
- Ingebrande
of fout afgestelde contacten die
de teller aansturen, het scorerelais
valt niet af totdat de teller
zijn stap heeft gemaakt.
Een
foutief afgesteld speelveldcontact: Let op het
demperblad in het midden
(dat het bovenste contact zou moeten dempen) het
maakt duidelijk sluiting met het onderste contact.
Toch zijn de contactbladen zelf goed afgesteld.
Deze fout kun je alleen door goed kijken
terugvinden.
- Van de
genoemde problemen is dit laatste het
meest voorkomende! Vaak zie je zoiets
gewoon niet. Als je echter een
speelveldcontact goed bestudeerd zie dat
het uit twee bladen bestaat met een
korter en dikker blad er tussenin. Dit
blad is het demperblad en voorkomt dat
door trillingen het contact gesloten
wordt. (een klap op de kast geeft bv 1000
punten) Het demperblad moet 1 van de twee
bladen steunen maar soms blijkt het
verbogen te zijn en sluiting te maken met
het tegenoverstaande contactblad waardoor
dus het bijhorende scorerelais en
telwerk ook blijft hangen.
Het is zaak om bij een pas verworven
flipperkast dit probleem snel te
onderkennen en op te lossen daar de
schade aan spoelen aanzienlijk kan worden.
Niet alleen de tellerspoel (van 1 maar
ook van alle 4 de teller) kan in rook
opgaan. Ook de spoel van de bel en zelfs
de vrij spel klopper kan doorbranden. Bij
het starten van een spel kun je het beste
de kop open laten staan en direct een
blik werpen op de scorerelais om te
kijken of deze niet blijven hangen. Harde
zoemende geluiden uit de kop zijn altijd
een alarmsignaal.
2e.
Voor je inschakelt : Stappenschakelaars
- Een andere
vaak voorkomende storingsbron in EM
flippers zijn de stappenschakelaars.
"Stappers" hebben tenminste 1
spoel die het ding "omhoog"
laten stappen en vaak een tweede spoel
die ze stap voor stap terug laat lopen of
in 1 keer terug naar de beginstand laat
springen. Heel vaak blijven deze "stappers"
vastzitten (hangen).
Stappenschakelaars
worden voor tal van doeleinden ingezet in
een flipperautomaat. Als je een kast hebt
uit de 50er jaren zonder tellers worden
ze gebruikt voor de kopkast score lampen.
Er zit dan een stapper in voor ieder
bereik (eenheden, tientallen,
honderdtallen, enz.). Iedere stapper
heeft een opschakelspoel en
waarschijnlijk een resetspoel (om de
punten weer op nul te zetten).
(Links)
Bally stappenschakelaar zonder reset- of
terugstapspoel. Deze stapper is bekend
als de 00 tot 90 eenheid en wordt gebruikt om het
"eindcijfer" te bepalen.
(Rechts) Bally
stappenschakelaar die wordt gebruikt voor de
"ball in play" bepaling met zowel een
op-stap spoel als een resetspoel
(Links)
Williams stapper de contactvingers en printzijde.
(Rechts) Williams stapper de
spoelzijde met op en terugstap spoel.
- Bekijk de
metalen contactvingers een goed. Deze
"vingers" bepalen de weg die de
electriciteit gaat volgen bij een
bepaalde stand van de stapper. Deze
"vingers" bewegen over een
serie klinknageltjes of een printplaat.
Deze moeten uiteraard goed schoon zijn om
goed contact te kunnen maken.
- Kijk ook eens
naar diverse veren op het mechanisme, zijn deze misschien
door de een of andere hufter strakker gezet "omdat de
stapper niet goed terugliep"?
In dat geval wordt de dader hartelijk bedankt omdat U met
een beetje pech de nodige centen kwijt bent aan nieuwe
veren.
[foto van
kapotgemaakte veren invoegen]
Om
een stappenschakelaar schoon te maken
volg je deze procedure:
- Schakel
de hele kast uit (stekker er uit)
- Schroef
de stapper los van de plank waar
hij op zit bevestigd. Dit is
trouwens niet altijd nodig,
oordeel zelf of je er goed
bijkunt.
- Zet
de stapper terug in de begin of
nulstand. Dit hoeft (en kan)
alleen maar bij de stappers met
twee spoelen (op en terug of
reset). gebruik een veegvaste (Edding)
viltstift en markeer de nulstand
op 1 van de vingers en de plaat
waar die overheen beweegt. (om te
zorgen dat je later de boel niet
verkeerd in elkaar zet!).
- Neem
de VEER los die om de stapper as
zit. (dit hoeft dus alweer alleen
maar bij stappers met twee
spoelen). Terwijl je deze veer
voorzichtig losneemt TEL je het
aantal windingen waarmee deze om
de as zit. Schrijf dit aantal op
de stapperplaat met de viltstift.
- Verwijder
nu de spoel(en). Maak de zuigers
schoon met alcohol envenals de
bus binnenin de spoel(en).
Eventueel kun je als het nodig is
de zuigers met heel fijn
schuurpapier (nummer 600) of een
pannensponsje schoonschuren (gebruike
NOOIT staalwol! ). Zet de spoelen
nog NIET terug op dit moment.
- Verwijder
de MOER van het uiteinde van de
as aan de kant waar de vingers
zitten. Meestal kun je nu de as
eruit trekken vanaf de andere
kant. Maak alles goed schoon met
alcohol en schuur de printbanen
of klinknageltjes blinkend schoon
met superfijn schuurpapier (nummer
1000). Het kan misschien nodig
zijn om hier en daar nog een
veertje of schroefje te
verwijderen om de as los te
krijgen. Maak nauwkeurig
aantekeningen hoe deze weer terug
op hun plaats moeten komen.
- Bij
Gottlieb stappers is het soms
nodig om drie schroefjes los te
nemen aan de andere kant van de
stapper om bij de koperen
nageltjes te kunnen komen waar de
vingers overheen bewegen. Markeer
de positie van de schijf met de
viltstift voordat je deze
losneemt! Zie het plaatje
hieronder. Denk er ook aan dat
dit type stapper een
fijnafstelling ndig heeft na de
hermontage. En nu de pertinax
schijf toch er af ligt kun je
gelijk de as van de schijfhouder
goed vastzetten met een tang.
- Schuur
de pertinax schijf met de koperen
klinknageltjes of de printplaat
met schuurpapier nr. 1000 of een
pannensponsje. Bij Bally stappers
kun je het beste een schuurblokje
gebruiken vanwege de uitstekende
ronde toppen van de nageltjes.
Schuur de boel netjes schoon tot
op het glimmende koper.
- Zet
de as en de vingers nu terug op
hun plaats. Je mag hier een heel
klein beetje Teflonvet op de as
gebruiken. WEINIG DUS !! Ook mag
je een heel klein beetje (echt
heel weinig) naaimachineolie over
de nageltjes of printplaat
wrijven.
- Zet
de moer terug op de as en let er
op dat de vingers op de goede
plaats staan, kijk naar de door
jou aangebrachte markeringen.
- Wikkel
de veer weer terug met het juiste
aantal windingen.
- Zet de spoelen en zuigers terug op hun
plaats. (NIET SMEREN ! )
Nu kun je de
stapper met de hand gaan testen. Hij moet
netjes op en terug stappen of terug naar
nul springen. Als de veerspanning te laag
blijkt kun je deze 1 slag strakker
opwinden.turn.
(Links)
Gottlieb Stapper. Zie je het verschil met de
stapper van Williams ernaast ?
(Rechts) Williams Stapper
gebruikt voor het eindcijfer.
Terug naar het
begin van deze pagina
Verder naar pagina
2
Terug
naar onze homepage
Ga naar
onze onderdelenwinkel
|